Opkomst, bloei en ondergang

Jan de Graaf, voorzitter van de Stichting Emmer Sjoel “Sjemmesj” hield op 15 januari 2015 een lezing over de lange en bewogen geschiedenis van Joden in dit deel van Drenthe.

Eerst vertelde hij over de grote geschiedenis: van de diaspora (2000 jaar gelden), de komst van de Sefardische en Chassidische Joden, van de dreiging vanuit Duitsland die uitmondde in de Kristalnacht en de daarop volgende vervolging en vernietiging.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Synagoge Emmen

Maar ook Zuidoosten van Drenthe heeft een geschiedenis die daar onderdeel van is.

Over de synagoge van Sleen en later van Emmen. Over de Jodenster en de vervolging in de 2e Wereldoorlog, het wegvoeren naar Westerbork en de 102000 slachtoffers die naar de vernietigingskampen moesten. Aangrijpend was het verhaal van het dagboek van Israƫl Jacobs met notities van het dagelijks leven, maar met kleine verwijzingen naar de bezetting en de dreiging. Het boek eindigt abrupt met de mededeling dat hij naar Westerbork moet.

Na de pauze werd de film gedraaid “Van Stobbe en de Bossen” over 16 onderduikers in de stobbe, een bouwsel van turven en later in het onderduikershol bij Valthe, de angsten en de mensen die ze hebben geholpen met gevaar voor eigen leven.

Het was een avond met een aangrijpend en beklemmend verhaal.