Archeologie in Nuis

Donderdag 24 september 2015 kwamen de leden van de werkgroep Archeologie en enkele bestuursleden bijeen in het Groningse plaatsje Nuis.

Het Noordelijk Archeologisch Depot (NAD) is daar gevestigd en herbergt onvoorstelbaar veel bodemvondsten uit de 3 noordelijke provincies.

Na ontvangst hield Ernst Taaykens van het NAD een inleiding, waarbij hij de geschiedenis van het NAD vertelde en de doelstelling van dat Depot toelichtte.

Daarna bezocht de groep de 3 enorme loodsen waar al die vondsten zijn ondergebracht. De eerste loods had klimatologisch veilige ruimten voor de zaken die gevoelig zijn voor bederf. In de tweede loods had Ernst een  aantal vondsten uit de voormalige gemeente Zweeloo voor ons klaargelegd. De “bronzen emmer” uit Meppen en de sieraden van “de prinses van Zweeloo” waren er natuurlijk niet bij: die zijn te zien in het Drents museum.

Leerzaam en indrukwekkend was deze excursie.

Er zijn plannen om een expositie Archeologie in te richten.

Waarschijnlijk kunnen we dan ook een paar van de vondsten die we te zien kregen voor dat doel lenen.