Opgravingen Coevorden en meer ……

De vondsten in Coevorden bij de bouw van het gemeentehuis was het onderwerp van de lezing van Cuno Koopstra (archeoloog). Maar daar bleef het niet bij!

Cuno wist op woensdag 18 januari 2017 de bezoekers met zijn overzicht van de heersers van lang geleden zeer te boeien. De plaats van de dorpen van het huidige Drenthe zijn toe te schrijven aan de belangen van die machthebbers uit de jaren rond het jaar 1000. Bereikbaarheid over het water om de belasting te innen (goederen van allerlei soort) was vrijwel altijd bepalend. Later bouwden de mensen hun woningen wel wat hoger en dus droger.

In het tweede gedeelte verschenen de archeologische vondsten op het scherm. Opvallend was dat alle tijdperken vertegenwoordigd (ook van Bommen Berend) waren in de vondsten uit de grachten bij het kasteel, soms erg aangetast en gebroken, maar soms ook verrassend goed bewaard gebleven.

Het weer zat niet mee, maar degenen die de gladheid hadden getrotseerd hedden een zeer interessante avond.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA